• شماره تماس مدیریت: 09132464947 مهندس فدائیان  فروشگاه تهران: 79 48 27 88 -021   Instagram:fadaeiandates3      
رطب

رطب

رطب به خرمای تازه و نورس که رنگ آن تیره نشده‌است، اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر اولین رسیدگی بار نخل را رطب گویند.

تفاوت خرما و رطب

 در درخت نخل ابتدا شکوفه‌های نخل ماده تبدیل به میوه‌ای سبز و سفت و هسته‌دار می‌شود که به آن (چاقالی) می‌گویند.

در مرحله بعد چاقالی‌ها ممکن است زرد یا قرمز شود که به آن خرما خارک می‌گویند، آفتاب داغ مناطق گرمسیری پس از مدتی خارک را تیره‌رنگ و آبدار می‌کند که به آن رطب می‌گویند.

بعضی از انواع نخل‌ها میوه‌شان وقتی رطب هستند چیده و استفاده می‌شود؛ مثل مضافتی و کبکاب (زرد طلایی) و بعضی دیگر باید بعد از مرحله رطب، ۲۰ روز در گرمای خرماپزان مناطق گرمسیر بر سر نخل بماند تا نیمه خشک شود که به آن خرما می‌گویند، مثل خرمای نیمه خشک زاهدی و پیارم. البته بعضی از انواع خرماهای نیمه خشک را کاملاً خشک کرده و به بازار می‌فرستند.در جنوب کشور و مناطقی مانند لارستان و اشکنان،خرمای خشک را در دوشاب که همان شیره ی جوشیده ی خرمای خشک می باشد ریخته و گاهأ به آن زیره و کنجد نیز اضافه می نمایند که به نام هارمای پل پل معروف می باشد.

بسیاری فکر می‌کنند رطب همان خرماست. ولی این دو با هم تفاوت‌هایی دارند. فرآیند رسیدن میوه خرما چهار مرحله است. در این مراحل تغییراتی در رنگ، مزه و اندازه آن رخ می‌دهد.  رطب، مرحله قبل از خرمای رسیده است که میزان رطوبت بیشتر و قند کمتری دارد. رطب برخی از انواع خرما، مصرف خوراکی مطلوبی دارد. در مرحله خرمای رسیده، بافت آن سفت‌تر می‌شود و رطوبتش به حداقل می‌رسد. رنگ میوه رسیده خرما هم کاملاً قهوه‌ای تا سیاه است. در این موقع فروکتوز و گلوکز خرما بالا و ساکاروز آن اندک است.  بافتش یکنواخت و گاهی چروکیده دارد. از آن جمله می توان رطب مضافتی را مثال زد.

رطب مضافتی بم از لذیذترین و محبوب ترین خرماها در دنیاست.این خرما در شهرستان بم در استان کرمان کشت و برداشت می شود.از جمله مناطق دیگر برای کشت این نوع خرما می توان به جیرفت و کهنوج در استان کرمان و سراوان و حاجی آباد و ایران شهر و نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.این میوه در مرحله خارک قرمز و در مرحله رطب مشکی یا قهوه ای تیره است.هرچه رنگ آن تیره تر باشد کیفیت آن مطلوبتر است.اندازه دانه های خرمای مضافتی بم بین 2/5 تا 4/5 سانتی متر می باشد.

مضافتی جز خرماهای تر محسوب می شود و رطوبت آن بین 14 تا 36 درصد بسته به زمان برداشت و منطقه زیر کشت متفاوت است.

این خرما حتما باید در سردخانه و در دمای پایین نگهداری شود.در دمای منفی 5 درجه سانتی گراد تا 2 سال و در دمای بین 0 تا مثبت 5 درجه به مدت 1 سال قابل نگهداری است.به طور متداول بسته بندی آن به صورت 2ردیفه و 3ردیفه یا اصطلاحا 2 رج و 3 رج می باشد و در هر کارتن مادر 12 بسته گنجانده می شود.بهترین وزن برای مصرف داخل بین 8 تا 10 کیلوگرم است که دانه های خرما درشت و گوشتی می شوند و برای صادرات وزن بین 6/5 تا 7/5 کیلوگرم به دلیل تولید شیره کمتر و شرایط نگهداری و ارسال آسانتر،مناسب است. زمان برداشت این محصول از اواخر تابستان آغاز می شود و تا اوایل پاییز ادامه پیدا می کند.